فیزیوتراپی چیست؟
تاریخ : شنبه 14 مرداد 1402
نویسنده : rasa


گاهی رشته فیزیوتراپی را رشته درمان بیماری ها به وسیله برق می نامند و یا مثلا عده ای فکر می کنند فیزیوتراپی شبیه ماساژ است اما اگر معنی خاص کلمه را در نظر بگیریم فیزیوتراپی است. ترکیب دو کلمه. فیزیوتراپی یعنی درمان. این کلمه به دو صورت قابل تفسیر است که هر دو صحیح است:

استفاده از قوانین فیزیک برای درمان

درمان فیزیکی بدن انسان

الکتروتراپی یا به گفته برخی افراد تکنیک های الکتروتراپی و ماساژ تنها بخشی از فیزیوتراپی است که با توجه به شرایط بیمار توسط فیزیوتراپیست ها استفاده می شود. افراد مختلف به فیزیوتراپی نیاز دارند، آنها می توانند ورزشکار یا کودک یا والدین با مشکلات مختلف باشند.

در ادامه یک تعریف انجمن جهانی فیزیوتراپی از این رشته و اطلاعات دقیق تر در مورد حوزه کار و تحصیل و شرایط کاری ارائه می شود.

فیزیوتراپی چیست؟

فیزیوتراپی چیست؟

فیزیوتراپی علمی است که نه تنها کیفیت زندگی افراد را بهبود می بخشد، بلکه از آسیب ها نیز جلوگیری می کند. این بخشی از فرآیند توانبخشی است و در ارائه مراقبت های اورژانسی نقش دارد. علاوه بر این، برای حفظ عملکرد حرکتی، مدیریت شرایط مزمن، و آموزش بیمار و مراقب کار می کند.

در هر مرحله از زندگی افراد، فیزیوتراپی می تواند کمک کننده باشد، به عنوان مثال زمانی که فرد به دلیل تصادف، بیماری و غیره قدرت و تحرک خود را از دست می دهد.

طبق تعریف انجمن بین المللی فیزیوتراپی، این تعریف به شرح زیر است:

فیزیوتراپی به فرد کمک می‌کند توانایی‌های خود را بهبود بخشد، یا به او کمک می‌کند توانایی‌های خود را در افراد مبتلا به بیماری پیشرونده مانند ام‌اس حفظ کند، یا فعالیت‌ها و توانایی‌های جایگزینی را برای فردی که برخی از توانایی‌های خود را از دست داده است، ارائه می‌کند. حفظ حداکثر استقلال.

فیزیوتراپیست چیست؟

پزشکان وضعیت جسمانی خود را دارند، ذهنی (ذهنی)؛ با ارزیابی شرایط روانی و اجتماعی به بهبود کیفیت زندگی افراد کمک می کند.

فیزیوتراپیست ها بیماران را ارزیابی می کنند و بر اساس یافته های خود قضاوت بالینی و پیش آگهی بیماری و برنامه درمانی را تعیین می کنند. فیزیوتراپیست با در نظر گرفتن اولویت های بیمار، اهداف درمانی را تعیین می کند و راه هایی را در اختیار بیمار قرار می دهد که به تنهایی مشکل را حل کند.

فیزیوتراپیست ها به قدرت بدنی مناسب نیاز دارند، زیرا در بسیاری از موارد مجبورند بیمار را در موقعیت های خاصی قرار دهند یا نیروی زیادی به عنوان مثال برای کشش بافت وارد کنند. روابط اجتماعی خوب و توانایی جلب اعتماد و صبر بیمار از دیگر ویژگی های فیزیوتراپیست است که به او در رسیدن به اهداف درمانی کمک می کند.

چه کسانی به فیزیوتراپی نیاز دارند؟

فیزیوتراپی

در ادامه خواهیم دید که فیزیوتراپی در زمینه های وسیعی عمل می کند. به همین دلیل افراد با مشکلات مختلف به فیزیوتراپی مراجعه می کنند. بیمار می تواند یک کودک، یک ورزشکار جوان یا یک فرد مسن باشد.

دلایل مراجعه به فیزیوتراپی می تواند به شرح زیر باشد:

مسکن درد

مهارت های حرکتی فرد را بهبود بخشد

جلوگیری یا کمک به ترمیم آسیب های ورزشی

ناتوانی یا جلوگیری از برخی جراحی ها

توانبخشی پس از سکته مغزی، تصادف یا جراحی

بهبود تعادل فرد برای جلوگیری از زمین خوردن به خصوص در افراد مسن

کنترل ادرار و مدفوع

آموزش استفاده از اندام مصنوعی

نحوه استفاده صحیح از وسایل کمکی مانند عصا یا واکر را بیاموزید

اسپلینت یا بریس تجویزی

چه زمانی به فیزیوتراپی برویم؟

فیزیوتراپی

پزشکان معمولا فیزیوتراپی را برای بیمار تجویز می کنند. شایان ذکر است که برخی از بیماری ها به عنوان مثال سکته مغزی دوره طلایی (3 تا 6 ماه اول) رفتن به فیزیوتراپی و استفاده از خدمات توانبخشی را دارند که پزشکان مجرب به این موضوع پی می برند.

فیزیوتراپی پس از سکته مغزی

در زیر خلاصه ای از خدمات فیزیوتراپی آورده شده است که نشان می دهد کدام دسته از بیماران می توانند از این خدمات بهره مند شوند

محدوده فعالیت

فیزیوتراپی

فیزیوتراپیست ها به طور کلی در زمینه های زیر کار می کنند که در زیر به توضیح هر یک می پردازیم.

بیماری های عصبی

بیماری های قلبی و ریوی

آرتریت و بیماری های پوستی

شرایط ارتوپدی و آسیب های ورزشی

بسوزانید

تندرستی بانوان

فیزیوتراپی در بیماری های مغز و اعصاب.

آسیب به سیستم عصبی مجموعه ای از عوارض و مشکلات را به همراه دارد که عملکرد فرد و اطرافیانش را تحت تاثیر قرار می دهد.

از جمله این مشکلات می توان به تون عضلانی غیر طبیعی، ضعف عضلانی، مشکلات تعادلی، مشکلات راه رفتن و ... اشاره کرد که توسط پزشک کنترل و بهبود می یابد.

برای اختلالات عصبی پیشرونده که به مدت طولانی به فرد کمک می کند و فرد را از کار می اندازد، حضور تیم توانبخشی برای مدیریت محدودیت های فرد همیشه ضروری است.

فیزیوتراپیست ها می توانند با انتخاب برنامه های درمانی مناسب که هم از فرد و هم برای اطرافیانشان مراقبت می کنند، سطح عملکردی مطلوب فرد را حفظ کنند یا روند مخرب یک بیماری عصبی پیشرونده را کند کنند.

حمله قلبی:

بسیاری از بیماری ها و اختلالات می توانند به طور مستقیم یا غیرمستقیم بر قلب و سیستم تنفسی تأثیر بگذارند

فیزیوتراپیست سلامت قلب و تنفس فرد را با کمک به دفع ترشحات، آموزش تنفس صحیح، حفظ فعالیت بدنی، استراتژی های فردی مدیریت بیماری و غیره بهبود می بخشد.

یکی از شایع ترین مشکلات عروقی، لنف ادم است و هدف اصلی فیزیوتراپی در موارد لنف ادم و همچنین اقدامات پزشکی، کاهش میزان ادم (تورم) تا حد امکان، کاهش خطر عفونت و نرم شدن فیبروتیک است. بذر.

آرتریت و بیماری های پوستی:

انواع مختلفی از بیماری های روماتیسمی وجود دارد که سه مورد از رایج ترین آنها آرتریت روماتوئید، آرتریت و پوکی استخوان است.

با در نظر گرفتن شرایط بیمار، فیزیوتراپیست ها از برق و گرما، درمان دستی و ورزش مناسب برای کاهش درد، کاهش التهاب و تورم، بهبود قدرت عضلانی و سایر مشکلات استفاده می کنند.مربوط به بیماری.

در بیماری های پوستی مانند پسوریازیس، فیزیوتراپیست ها با استفاده از الکتروتراپی برای مثال استفاده از اشعه ماوراء بنفش به حفظ سلامت پوست بیمار کمک می کنند.

بیماری های ارتوپدی و آسیب های ورزشی:

بیماری های ارتوپدی سیستم اسکلتی عضلانی را درگیر می کند و شامل شکستگی، تعویض مفصل، آسیب تاندون و غیره می شود که هر کدام فرآیند توانبخشی خاص خود را دارند. به عنوان مثال، پس از تعویض زانو، درمانگر که محل برش جراحی و روند ترمیم بافت را می شناسد، محدودیت های ایجاد شده برای بیمار پس از عمل را کاهش داده و کیفیت زندگی افراد را بهبود می بخشد.

فیزیوتراپی سوختگی:

سوختگی درجات مختلفی دارد و می تواند در قسمت های مختلف بدن رخ دهد. بیماران بسته به وسعت و شدت سوختگی به انواع مختلف درمان و فیزیوتراپی نیاز دارند.

عوارضی که می توانند باعث سوختگی شوند عبارتند از:

مشکلات تنفسی نتیجه دود و گازهای سمی، ایجاد زخم و در صورت عدم درمان مناسب، بدشکلی استخوان، التهاب مفاصل و عضلات اطراف و غیره است.

اهدافی که فیزیوتراپیست ها در سوختگی دنبال می کنند عبارتند از:

برای تمیز کردن مجاری تنفسی، حفظ دامنه حرکتی مفاصل و جلوگیری از زوال مفاصل، حفظ طول طبیعی بافت ها، حفظ قدرت عضلات، کاهش اسکار و به دست آوردن حداکثری. عملکرد هر فرد.

فیزیوتراپی برای سلامت زنان:

می دانیم که بارداری با تغییر وضعیت قسمت های مختلف بدن نسبت به یکدیگر همراه است و این امر برای برخی از زنان مشکلاتی را به همراه دارد. فیزیوتراپیست ها می توانند آموزش های لازم را برای بارداری، زایمان و بعد از زایمان به زنان باردار ارائه دهند. تعیین ورزش مناسب و ایمن بر اساس شرایط فرد و شناسایی و درمان مشکلات اسکلتی عضلانی که گاهی بعد از بارداری رخ می دهد.

در مواردی که بی اختیاری ادرار می تواند مردان مسن را نیز تحت تاثیر قرار دهد، فیزیوتراپیست می تواند با تقویت عضلات کف لگن به بهبود کنترل کمک کند.
بیشتر بخوانید:  https://payju.ir/content/لیست-مراکز-فیزیوتراپی-شیراز




|
امتیاز مطلب : 35
|
تعداد امتیازدهندگان : 11
|
مجموع امتیاز : 11
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








آخرین مطالب

/
به وبلاگ من خوش آمدید